The Quality of Education: A reflection from the Pedagogical Academic Management.

A reflection from the Pedagogical Academic Management.

  • Oscar Alberto Peláez Henao Universidad Católica Luis Amigó, Medellín, Colombia
  • Adriana María Gallego Henao Universidad Católica Luis Amigó, Medellín, Colombia
  • Roger Alexander González Ramírez Universidad Católica Luis Amigó, Medellín, Colombia

Resumen

The purpose of the research is to recognize the impact of pedagogical academic management on the educational quality of school organizations in the municipality of Santa Rosa de Osos, Medellín, Colombia and whose findings contribute knowledge to improve pedagogical and teaching-learning processes. The paradigm is historical -hemeneutic of qualitative type and as a research strategy the case study is privileged. In this order of ideas, academic and pedagogical processes are related to the quality of the educational institutions studied. It is expected in the immediate future to integrate the results in the reformulation of projects, policies and programs that seek to improve the quality of education.

Palabras clave: educational quality, pedagogical academic management, education

Referencias

Correa, A., Álvarez, A. y Correa, S. (2010). La gestión Educativa un nuevo paradigma. Medellín: Fundación Universitaria Luis Amigó.

IIPE & UNESCO. (2000). Modelo de Gestión educativa estratégica. En, Desafíos de la educación: diez módulos destinados a los responsables de los procesos de transformación educativa, Módulo 2 (pp. 15–18). Perú: Ministerio de Educación. Available from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000159155

Lusquiños, C. (2005). Gestión educativa: conceptualización y diferenciación de la organización y la administración clásicas. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 5(7), 69–85. Available from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pgn/article/view/15051

Martínez, L. (2012). Administración Educativa. Tlalnepantla: Red Tercer Mileno.

Mayor’s Office of Medellín. (2015). Premio Ciudad de Medellín a la Calidad de la Educación 2015. Medellín: Proantioquia. Available from https://www.proantioquia.org.co/guias-postulacion-premio-medellin/

Mayor’s Office of Medellín. (2013). Guía para la postulación de las Instituciones Educativas Oficiales y Privadas al premio a la calidad de la educación. Medellín: Proantioquia. Available from https://www.proantioquia.org.co/desarrollo-educativo/premio-calidad-a-la-educacion/

Pérez-Ruiz, A. (2014). Enfoques de la gestión escolar: una aproximación desde el contexto latinoamericano. Educación y Educadores, 17(2), 357–369. http://dx.doi.org/10.5294/edu.2014.17.2.9

Quality Schools Program. (2010). Modelo de Gestión Educativa Estratégica. [Online]. México, D.F.: Secretaría de Educación Pública. Available from http://formacion.sigeyucatan.gob.mx/formacion/materiales/5/d3/p3/3.%20EL%20MODELO%20DE%20GESTION%20EDUCATIVA%20ESTRATEGICA.pdf

República de Colombia. MEN. (2008). Guía para el mejoramiento institucional. Serie Guías No. 34. Bogotá, D.C.: Cargraphics. Available from https://www.min­educacion.gov.co/1621/articles-177745_archivo_pdf.pdf

Sacristán, J. (2010). ¿Qué significa el currículum? Sinéctica, (34), 21–44. Available from https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/144/137

Secretariat of Education of Medellín. (2005). Guía Premios a la Calidad de la Educación. [Online].Medellín: Proantioquia. Available from https://www.proantioquia.org.co/desarrollo-educativo/premio-calidad-a-la-educacion/

UNESCO. (2005). Educación para Todos: EL IMPERATIVO DE LA CALIDAD. Francia: UNESCO Publishing. Available from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000150169

Descargas

La descarga de datos todavía no está disponible.
Publicado
2020-03-24
Cómo citar
Peláez Henao, O., Gallego Henao, A., & González Ramírez, R. (2020). The Quality of Education: A reflection from the Pedagogical Academic Management. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 11(1), 209-218. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.1.2020.15